Veronique over voeding

Energy boost uit de oven

Tijdens het schrijven van mijn 2e boek haalde ik veel inspiratie uit het boek ‘Voeding voor moeder en kind volgens de 5 elementen’.
Met name in koudere periodes is het heel belangrijk je lichaam goed te voeden en in balans te houden met een goede combinatie van verwarmende en verfrissende producten. Een goed voorbeeld zijn munt en peper: munt is verfrissend en verkoelend terwijl peper sterk verwarmend is wanneer je dit eet.

In de Westerse landen is het voedingspatroon vooral gericht op lekker en het liefst light eten.
Veel vkoken 112rouwen eten dan ook dagelijks verkoelende zuivelproducten zoals magere yoghurt, 20+ (smeer-)kaas of magere melk. Daarbij nemen veel vrouwen dagelijks rauwe salades, fruit- en groentesappen die op hun beurt ook verfrissend werken. Door een eenzijdig voedingspatroon dat niet afgestemd is op jouw unieke behoefte, kunnen er op termijn vage klachten ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan overgewicht of ondergewicht, huidklachten, opgeblazen buik, diarree of obstipatie, onrust, tijdelijke onvruchtbaarheid en zelfs depressiviteit!
Hetzelfde geldt overigens voor (jonge/ schoolgaande) kinderen: ook zij hebben een unieke behoefte aan voedingsproducten. Zij kunnen dus ook last krijgen van een van bovengenoemde klachten.

Eten volgens de elementen is enorm belangrijk tijdens de zwangerschap, direct na de geboorte, tijdens de borstvoedingsperiode en geldt ook  voor (jonge) kinderen! Denk eens aan koude handen en voeten, bleek gezichtje of donkere kringen onder de ogen…
Hoewel er meerdere oorzaken kunnen zijn, is innerlijke kouwelijkheid vaak de hoofdoorzaak van deze klachten. Je kunt koude handen en voeten verwarmen door gebruik te maken van verwarmende natuurlijke materialen zoals wol en dikke katoen. Het wordt echter complexer wanneer de handjes en voetjes koud blijven en zelfs chronisch worden. Ondanks dat genetische aanleg én de ontwikkeling van je kindje in je buik hierbij een grote rol spelen, kun je met voeding veel doen.
Hieronder een paar tips die rechtstreeks uit mijn boek Voeding voor moeder en kind komen, wil je meer tips en informatie over koken volgens de elementen voor jezelf of je gezin bestel dan meteen mijn boek!

  • Eet met de seizoenen mee: ieder seizoen heeft groente en fruit dat specifiek in deze periode groeit en beter aansluit bij onze behoefte. In de winter verse aardbeien eten werkt zeer verfrissend.
  • Mijdt zoveel mogelijk citrusvruchten (kiwi, sinaasappel, mandarijn, citroen) en exotische vruchten zoals ananas, mango enz.
  • Wok, kook of stoom zoveel en vaak mogelijk de groente om de rauwigheid en dus verfrissende werking te neutraliseren. Laat de groente niet té gaar koken en bewaar het kookvocht altijd om alsnog te verwerken.
  • Beperk het gebruik van koude salades en groente zoals bijv. komkommer en tomaat in de koudere seizoenen.
  • Maak gebruik van verwarmende kruidensoorten die gerechten, smoothies en soepen meer pit geven. Denk hierbij aan kurkumma, peper, kaneel, koriander, karwij, kardemom, cayennepeper, nootmuskaat, kruidnagel, komijn, anijs, fenegriek, foelie, venkel, mosterdzaad en foelie. Kerriepoeder en garam masala zijn een mix van verschillende kruidensoorten die goed verwarmend werken.
  • Drink verwarmende theesoorten zoals venkelthee, sterremunt of gemberthee.

Met name in deze periode hoor je vaak mensen klagen over vermoeidheid: voorjaarsmoeheid. De winter heeft niet echt doorgezet maar ons lichaam moet nog op gang komen. Alle reden dus om vanaf nu kritisch te zijn op wat je kookt en eet.
Door de jaren heen heb ik heel wat recepten gemaakt die niet alleen goed smaken maar ook nog eens heerlijk zijn. Met name toetjes blijven een hot item bij ons thuis omdat zowel zoon- als dochterlief mijn liefde voor zoetigheid hebben overgenomen. Extra voordeel: toetjes na het avondeten maakt dat het nog even stil aan de tafel is wanneer beiden heerlijk smullen van hun gezonde toetje!
Het volgende recept is echt geweldig, zelfs wanneer je even niet weet wat je je vrienden of familie moet voorzetten: verras hen dan eens met dit recept: je krijgt er energie van, het stilt de hang naar zoet én het geeft een lekker warm en aangenaam gevoel.

Allereerst starten we vooraf met het maken van fruitpasta. Deze pasta is overheerlijk en kan gebruikt worden als fruitjam of vulling voor flensjes:

  • 100 gram gedroogde biologische dadels (varieer ook eens met gedroogde abrikozen of pruimen)
  • 50 gram biologische rozijnen
  • 150ml water of biologische appelsap

Doe de vruchten in een kom en voeg het water of appelsap toe zodat alles goed kan wellen gedurende de nacht.
Na het wellen doe je alles in een keukenmachine of maak je met een staafmixer alles fijn. Schep de fruitpasta daarna over in een lege en goed uitgekookte jampot en bewaar de pasta in de koelkast (maximaal 2 weken houdbaar mits gekoeld).

Energy boost uit de oven

  • 4 flinke appels, gewassen en geschildwarme appel1
  • dadel fruitpasta
  • tahin (naar eigen smaak)
  • kaneelpoeder

Snijdt de appels doormidden en verwijder het klokhuis. Plaats de appels daarna op een ovenschaal met de platte kant naar boven gericht.
Schep eerst (naar eigen smaak) een theelepel tahin in het midden van de appel (klokhuis) en draai daarna de appel om met de platte kant naar beneden. Doe hetzelfde met de andere helften.
Schep daarna de dadel fruitpasta over de bovenkant van de appels en bestrooi deze met een beetje kaneelpoeder.
Bak de appels 15 minuten gaar in een voorverwarmde oven op 180 graden C.
Bestrooi de appelhelften voor het opdienen met een beetje amandelschaafsel of gemalen kokos: smakelijk!

Gezonde groeten,
Veronique