Veronique over voeding

Gezonde groentefrietjes

Heel wat onderzoeken zijn uitgevoerd naar de ontwikkeling van smaak bij kleine kinderen.
Ik geloof in alle resultaten maar begin ondertussen een eigen visie te ontwikkelen in deze kwestie: zien eten = eten!
Dit wordt met name bevestigd wanneer de kinderen in de woonkamer druk aan het spelen zijn en ik in de keuken een glas groentesap wil nemen. Zodra de verpakking open maak, staan binnen een mum van tijd zoon- en dochterlief achter mij: ‘Mama wat ben je aan het doen?’.
Dit zinnetje is steevast de opening voor de volgende vraag: ‘Ik heb honger, mogen wij ook wat?’.

Hetzelfde ritueel doet zich voor wanneer ik snoep van een paar olijven, schijfjes komkommer of wortel… Zelfs wanneer ik in de ochtenduren snoep van zonnebloempitjes of sesamzaadjes! Er is geen ontkomen aan, wat ik eet, willen zij ook eten.
Er zijn uiteraard wel een paar producten waarvoor beide kids minder snel warm lopen maar die zijn op 1 hand te tellen. Zoonlief weigerde laatst vegetarische sushi: hij is zo gewend aan zijn warme hap in de avond dat hij de frisse smaak van de sushi niet waardeerde. De vulling, een combinatie van rijst, avocado en komkommer, eet hij zonder enige moeite zolang deze separaat voorgeschoteld worden en de laatste 2 het liefst bij een boekweitboterham.
Al met al hebben wij 2 stevige eters die niet vies zijn van sapjes, raw food gerechtjes en buitenlandse gerechten die hier thuis regelmatig op tafel komen.

Terug naar de groentefrieten. Veel ouders blijven het raar vinden en denken bij frieten meteen aan gefrituurde aardappel. Het is maar wat je gewend bent.
Je hebt weinig nodig voor het bereiden van heerlijke gezonde groentefrieten. Momenteel vind je in elke supermarkt weer heerlijke wintergroente zoals knolraap, pastinaak, aardpeer enz. Is de plaatselijke supermarkt beperkt in het aanbod, bezoek dan eens een boerderij- of landwinkel.
Ook speciale zorgboerderijen verbouwen vaak groente van het seizoen die voor een aantrekkelijke prijs verkocht worden.

Voor dit receptje heb je nodig:

  • 2 grote zoete aardappelen
  • 2 pastinaken
  • 1 winterpeen
  • 2 eetlepels rijst- of kokosolie
  • (gedroogde) tuinkruiden zoals bieslook, peterselie, tijm enz.
  • bakpapier

Schil de zoete aardappelen en was deze goed. Verwarm de oven voor op 200 graden C.
Schraap de winterpeen even met een mesje af en spoel de wortel goed af. Pastinaken hoeven niet geschild te worden, spoel deze wel goed af en verwijder het kroontje en eventueel een stukje van de onderkant (puntje). Snijdt de groente in dunne reepjes of dunne schijfjes.
Neem een diepe kom en doe hier de rijstolie in en breng deze op smaak met kruiden naar eigen inzicht. Voeg voor extra pit een beetje paprikapoeder toe.
Doe de groente in de kom en schep alles goed door elkaar.
Neem een bakplaat, bekleedt deze met bakpapier en spreidt hier de groente over uit. Heb je te veel groente, neem een 2e bakplaat of rooster en beleg ook deze met bakpapier. Heb je een grote oven dan kun je lekker veel groentefrietjes bakken 🙂
Bak de groente daarna in 25 minuten gaar in de oven. Schep tussendoor de groente even om zodat alles goed gaar wordt.
Eventueel kun je de laatste 5 minuten de grillstand gebruiken voor een knapperige bite!

Geloof me, zodra je het een keer hebt gemaakt en geproefd, zul je het vaker maken!
Gezond, voedzaam en lekker zijn deze home made groentefrietjes die met een beetje mosterd of tomatenpuree heerlijk smaken.  Helemaal wordt het feest wanneer je deze in een leuke puntzak serveert of een servetje oprolt. Kortom, presentatie is alles!

Liefs,

Veronique