Veronique over voeding

P A S N I P R Ö S T I

Hoewel ik de Indian Summer ook erg mis, voel ik dat het tijd wordt om het herfstseizoen te omarmen en welkom te heten. Mijn lijf wil nog even in de zomermodus blijven maar mijn verstand roept:

de herfst is gearriveerd!

Mede door het begeleiden van mensen naar een gezond voedingspatroon, word ik weer geïnspireerd tot het bereiden van nieuwe en bovenal fijne recepten die echt voeden. Ik heb de seizoenskalender weer gecheckt en heb al heel wat groentesoorten in het vizier voor aanstaande experimenten!

Vorige week heb ik voor een fijne prijs biologische pastinaken kunnen kopen. Een nog altijd ondergewaardeerde groentesoort die het voornamelijk bij jonge ouders goed doet: pastinaak is namelijk zoet van smaak en ideaal voor het baby’s die met vaste voeding gaan starten. Pastinaak is ideaal voor de Rapley methode en vormt ook een goede basis voor een eerste groentepuree.

Nu onze kinderen niet meer zo van de pastinaak zijn, vergt dit iets meer van mijn creativiteit. Zoek vooral op internet voor fijne en lekkere recepten want pastinaak is wereldwijd een echte topper.
Van brood, cake, muffins, pannenkoeken, soep, saus, schotels tot wraps: pastinaak is multifunctional!

Graag deel ik het recept voor de pastinaak rösti’s (ongeveer 10 stuks) die ik vandaag voor la familia bereidde:

~ 80 gram tapiocameel of 100 gram kokosmeel pastinaak-rosti
~ 450 tot 500 gram pastinaak
~ 4 eieren
~ kruiden naar eigen smaak
~ olie om in te bakken

Schil de pastinaken en rasp deze daarna. Wil je tijd overhouden; maak dan gebruik van een keukenmachine of food processor voor het fijnhakken van de pastinaken.
Doe de pastinaakrasp in een diepe kom en breng deze op smaak met kruiden naar eigen keuze. Ik maakte gebruik van 1 eetlepel bouillonpoeder van de DM (Duitse Drogistketen) en een 1/2 eetlepel gedroogde basilicum.
Klop daarna de eieren door de groente en schep tot slot het tapiocameel door alles heen.
Verwarm een beetje olie (kokos of rijsteolie) in een pan  en schep met een lepel 1 voor 1 beslag in de pan en bak deze kort aan. Schep daarna met een spatel of lepel de koeken om en bak de andere zijde bruin en krokant.
Neem een ovenschaal en leg hierin een vel keukenpapier waarop de rösti’s komen te liggen.
Vers gebakken rösti’s kunnen na het afkoelen ingevroren worden.

Tip:
De rösti’s zijn tevens een goede broodvervanger wanneer je bijvoorbeeld het Paleodieet volgt of gewoon een tijdje geen brood wilt eten. Ideaal tijdens de lunch in combinatie met een salade of verse soep!