Veronique over voeding

Probiotica voor moeder & kind

Wie al gezocht heeft op ‘probiotica’ en ‘zwangerschap’ is ongetwijfeld mijn eerste artikel over probiotica in de zwangerschap tegen gekomen. Naar aanleiding van een enorme toename van het aantal vragen over probiotica bij o.a. een schimmelinfectie tijdens de zwangerschap, vind ik het tijd voor een nieuw artikel over het gebruik van probiotica voor moeder & kind.

Darmflora en poep
De Groene Vrouw Nienke Tode- Gottenbos schreef er een boek over: de Poepdokter. Ik hoor nu waarschijnlijk een verlegen of een flinke schaterlach van jou. Ja, een heus boek over voeding en je ontlasting.
Nu de gezondheidsgolf ondertussen bijna iedereen bereikt heeft, hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen wat een darmflora is. Kort samengevat betekent je darmflora de hele gezellige wereld van micro-organismen in je darmen. Om voedsel te kunnen verteren, ons weerbaar te maken tegen ziektekiemen en andere ziekmakende stofjes beschikken we over heel wat belangrijke micro-organismen (a.k.a. bacteriën en schimmels) in onze darmen.
Deze fijne bacteriën doen onwijs goed hun best en zorgen ervoor dat ons voedsel op een juiste manier verteert, waardevolle voedingsstoffen uit voeding op een goede manier door de darmwand in ons bloed worden opgenomen en onze ontlasting van de juiste kwaliteit is waardoor we fit en vitaal blijven.

 

Uit balans
Zodra je zwanger zou willen raken sta je niet stil bij de status van je darmflora. Je sport, eet (relatief) gezond en neemt extra vitamines en mineralen. Je stopt met de anti-conceptiepil en maakt er een feestje van nu jullie de keuze hebben gemaakt je gezinnetje uit te breiden.
Maar dit is nu juist een cruciaal moment om eens kritisch naar je huidige gezondheid te kijken. De darmflora wordt namelijk niet alleen maar door gezonde voeding in stand gehouden. Stressmanagement en een goede balans tussen in- en ontspanning spelen hierbij net zo’n belangrijke rol.
Wanneer je chronische klachten hebt zoals schimmelinfecties, eczeem, psoriasis, PDS, ziekte van Crohn, migraine, astma, allergieën of intoleranties dan is het zeer belangrijk om ruime tijd vóór een zwangerschap je te verdiepen in gezonde (liefst biologische) voeding, voedingssupplementen en bovenal stress control. Ik hoor je nu kritisch denken: ja ja Veronique, erg leuk allemaal.
Maar geloof mij wanneer ik zeg dat dit écht cruciaal is.

 

Fastest-Way-To-Release-Stress-In-Your-Body

 

Darmflora: de moeite waard!
Terug naar je darmflora: om je een heel technisch verhaal te sparen wil ik je vooral meegeven dat je darmflora een ontzettend belangrijke rol speelt bij het ontstaan van (vage) klachten. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat zelfs degeneratieve ziektes zoals Alzheimer, Parkinson enz. ontstaan door o.a. een slechte darmflora. Uiteraard spelen genetische aanleg en stressmanagement hier ook een belangrijke rol bij.
Dit neemt niet weg dat je je darmen très serieux moet nemen en dus ook tijd, energie en een financiële investering mag doen in het optimaliseren van je darmflora vóór de komst van jullie prachtige kindje.
Zelfs wanneer je nu zwanger bent, is het niet te laat om alsnog te gaan werken aan een goede darmflora waar je kindje in je buik veel profijt van zal hebben. Zo is bewezen dat het gebruik van probiotica in het laatste trimester van een zwangerschap de kans op allergieën, intoleranties, astma, luchtwegproblemen, huidklachten en psoriasis aanzienlijk verlagen!

 

darmflora

Baby’s en darmflora

Nu je misschien nog niet zwanger bent, is het nog een beetje ver-van-je-bed maar een goede darmflora van de (toekomstige) moeder, draagt bij aan een goede gezondheid van de ongeboren baby. Het immuunsysteem van je baby wordt dus mede bepaald door jouw eigen immuunsysteem en hoe dit systeem door jouw eigen lichaam ondersteuning krijgt. Kortom, een gezond en vitaal lichaam, onderhoudt en baart in de regel een gezond en vitaal kindje.
Een pasgeboren baby heeft geen darmflora en heeft zeker 1-2 jaar nodig om überhaupt een darmflora op te bouwen. In mijn praktijk zie ik vaak kleuters van 5 jaar die nog steeds geen optimale darmflora hebben dus wat zegt een cijfer?
Zodra je baby via het geboortekaneel geboren wordt zal het niet alleen vruchtwater maar ook vaginaal vocht binnenkrijgen. Schrik hier nu niet van want vrouwen baren al eeuwen lang kinderen via dit geboortekanaal en al eeuwen lang slikken de baby’s vruchtwater en vaginaal vocht. Niets nieuws dus.
Het slikken van vaginaal vocht heeft dan ook een zeer belangrijke functie: dit vocht vormt de eerste pilaar in het proces naar een optimale darmflora bij je baby. Na geboorte en het inslikken van vruchtwater en voorvocht, zal colostrum (eerste moedermelk) de 2e belangrijke pilaar vormen waarna moedermelk de allerbelangrijkste opvolger van deze beide pilaren zal zijn.

 

16-03-18 Darmflora

Tot slot
Wanneer je niet zeker weet waar je moet beginnen om je darmflora te optimaliseren, maak dan een afspraak. Je hoeft daarvoor niet speciaal naar de praktijk te komen want we kunnen gemakkelijk via Zoom of Skype persoonlijk contact hebben.
Loop een goede reformwinkel of supplementenwinkel binnen en laat je goed adviseren over een probiotica product. Helaas geldt ook voor dit product dat er veel rotzooi en ziekmakende troep te koop is die je liever niet wil. Investeer daarom in een goed en gedegen supplement dat in eerste instantie bijdraagt aan jouw eigen gezondheid zodat jullie kindje daar profijt van heeft.

 

Dus…
>  Ben er zeker van dat je een goede darmflora hebt en vergelijk jouw mooie drol met de drollen van de Bristol Stool Chart.
>  Controleer jouw pH-waarde met behulp van zuur-base strips die je kunt bestellen bij je plaatselijke apotheek, drogist, reformwinkel of gewoon online.
>  Eet fruit het liefst in de ochtend en vroege middag en neem na 15.00u lekker verse groenten zoals worteltjes, radijsjes, kleine tomaatjes, paprika of neem een kop verse groentesoep zonder zooi of een groot glas groentesap.
>  Neem zowel bij de lunch als het avondeten altijd extra veel groenten!
>  Mijdt zoveel mogelijke witte meelproducten, snelle koolhydraten, geraffineerde suikers, transvetten en onnatuurlijke smaakmakers zoals E621 t/m E628, gistextract, gehydrolyseerde (plantaardige)eiwitten, cyclamaten, cyclaamzuur enz.
>  Schrap varkensvlees en neem alleen nog maar biologisch en of diervriendelijke vlees van rund, kip of kalkoen en eet 2-3x per week vegetarisch.
>  Laat koffie, groene thee en alle andere gearomatiseerde theesoorten lekker staan. Deze producten verzuren je lichaam sterk en dragen niet bij aan een goede pH-waarde. Drink liever brandnetelthee, kamillethee (maximaal 2 kopjes per dag) of rooibosthee.
>  Kies voor zure biologische (liefst volle) melkproducten en neem deze met gezonde mate. Ben je geen fan van melkproducten, neem dan waterkefir!
>  Heb je veel stress, spanning of een trauma dat je nog niet goed verwerkt hebt, beoefen dan een zachte bewegingstechniek zoals yoga, Tai Chi, Qi gong of wandel dagelijks minimaal een half uur. Ook kan een ademcoach je helpen bij het vinden van meer balans in je leven.
>  Neem een kwalitatief goed probioticaproduct en in ernstige gevallen ook een prebiotica supplement (alleen op advies van een deskundige!).

 

Heb je vragen of wil je een (online) afspraak maken, laat het mij weten info@veroniqueovervoeding.nl