Veronique over voeding

Super food voor het gezin

Super foods: wat is/ zijn dat nu precies?

Bijna iedereen kent ze wel en zelfs Action (discounter) verkocht afgelopen weken met groot succes hele ladingen super foods.
Super foods zijn producten die een grote bron van voedingsstoffen zijn zoals antioxydanten, mineralen, vitamines, omega 3 vetten, vezels enz. Daarnaast zijn super food producten ook nog eens zo min mogelijk bewerkt waardoor de voedingsstoffen zo goed mogelijk behouden worden. Enkele voorbeelden zijn:

  • moerbeien
  • (rauwe) cacao bonen, cacao snippers
  • hennepzaad en henneppoeder
  • macapoeder
  • gojibessen
  • gerstegras
  • tarwegras
  • acai en inca bessen
  • bijenpollen
  • chiazaad

Momenteel behoren kokos, chlorella, mesquitepoeder, spirulina en quinoa ook tot deze groep.

Hoewel ik een voorliefde voor deze producten heb, maak ik ook dankbaar gebruik van super food producten die NIET in een verpakking met groot etiket te koop zijn. Ik ga gewoon naar de groenteboer en sla daar lekker veel gezonde producten in voor het maken van heerlijke (rauwe) smoothies, shakes, soepjes, groentestoof en meer!
Gewoon omdat het kan en handig is.

Wanneer je op zoek bent naar meer variatie in je eetpatroon, je fitter en energieker wilt voelen zonder dure investeringen, neem deze tips dan mee naar je volgende bezoek aan de groenteboer, supermarkt of marktdag!

Er zijn legio manieren om de gezondheid van jezelf, je peuter, kleuter, puber en je partner een ware boost te geven! Enige dat je nodig hebt is een boodschappenlijstje en gezond verstand. Aangezien ik in het grensgebied woon, ben ik snel in Duitsland waar ik voor een mooie prijs biologische & verse groente kan inkopen. Daarnaast hebben zij een groot aanbod noten, zaden, pitten en gedroogd fruit zonder kunstmatige toevoegingen. Ook gemalen kokos en gemalen amandelen zijn in Duitsland vriendelijk geprijst waardoor je met een beperkt budget altijd goed zit.
Woon je niet in de buurt van Duitsland, dan kun je prima inkopen doen bij  plaatselijke supermarkten en op zoek gaan naar de goede aanbiedingen aan de hand van onderstaande producten. In het begin kan het zijn dat je even goed moet opletten maar na een tijdje weet je precies in welke supermarkt of winkel deze producten voor een goede prijs te koop zijn.

Lijstje super food producten:

  • avocado: bron van vitamine A, B, C en E, mineralen en omega 3 vetten
  • boerenkool: bron van antioxydanten, mineralen (vooral calcium en zwavel), vitamines (super bron van C) en vezels
  • kokos (vers en gedroogd): bron van vitamine B en C, mineralen bijv. zwavel, silicium, calcium, magnesium en ijzer
  • broccoli: bron van antioxydanten, vezels, vitamines en mineralenIMG_0020
  • spinazie: bron van vitamines (9 in totaal) waaronder A, B en C, mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer enz.
  • ongebrande noten, zaden en pitten: bron van onverzadigde vetten en eiwitten, vitamines, mineralen
  • gedroogde dadels, vijgen, abrikozen en pruimen: bron van vitamines, mineralen, vezels en geven direct energie!
  • havermout: bron van vitamine B, mineralen zoals calcium, ijzer, zink en bevat meervoudig onverzadigde vetzuren die goed voor ons cholesterol zijn
  • rauwe honing van de imker: een goede bron van mineralen en enzymen, pollen en werkt als wondermiddel tegen tal van aandoeningen en klachten

Denk ook eens aan bananen, rode biet, boekweit, bessen, citroen, alle koolsoorten, pastinaak, wortel, pompoen enz.
Zoals je ziet, zijn er heel wat producten die je misschien al regelmatig gebruikt, die goed voor je gezondheid zijn.
Of je nu zwanger of pas bevallen bent, moeder van jonge kinderen of oudere kinderen bent, het maakt niet uit. Koop zo veel en vaak mogelijk deze producten en gebruik super foods zoals bijv. moerbeien als extraatje wanneer je er zin in hebt of gewoon nodig hebt. (Jonge) Kinderen kun je op een leuke manier laten kennismaken met deze (goedkope) super gezonde producten door ze te laten proeven en helpen in de keuken.
Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: betrek je kinderen bij het maken van heerlijke soep, salade of gezonde groentewafels (zie recept). Onze kinderen zijn altijd betrokken geweest bij mijn uitspattingen in de keuken en wipte er vrolijk op los in hun wipstoeltje.
Zodra ik ook maar aanstalte maak om de staafmixer of keukenmachine uit de kast te halen, staan ze met een brede lach op hun gezicht al bij  mij in de keuken: ‘Wat gaan we maken mam?”.

Er is niets mooiers dan samen met je gezin te genieten van voedzame en smaakvolle gerechten die je lichaam voeden.

Wat ik graag maak en waar de kinderen echt dol op zijn: boerenkoolcrisps.boerenkool
Boerenkool kun je makkelijk zelf telen. In de periode  januari, februari en maart bloeit boerenkool het beste maar is nu ook buiten deze maanden verkrijgbaar. Voor deze crisps heb ik verse boerenkoolbladeren gebruikt en de dikke nerven verwijderd. Daarna heb ik de bladeren gewassen, droog gedept met keukenpapier en 1 eetlepel rijstolie gemengd met verse tuinkruiden. De bladeren heb ik een diepe kom gedaan en de olie hierover verspreid. Met de handen schep ik de boerenkoolbladeren om zodat de olie zich goed verdelen kan.
Op een vel bakpapier (bakplaat) verspreid ik de boerenkoolbladeren en strooi tot slot nog wat Himalaya zout over de bladeren. Ik ‘bak’ daarna de boerenkoolcrisps af in een vooverwamde oven (180 graden Celsius) gedurende 10 minuten. Blijf in de buurt om te voorkomen dat de bladeren té snel bakken. Iedere oven is tenslotte anders. Controleer tussentijds de crisps en laat ze daarna nog even rusten in de warme oven.
Daarna is het lekker genieten van heerlijke krokante boerenkoolcrisps!
Bewaaradvies: in een glazen kom of pot met schroefdeksel.

Geen verse boerenkool voorhanden: neem voorgesneden boerenkool en gebruik de fijngesneden boerenkool voor het maken van heerlijke kleine crisps!

Mijn boek Voeding voor moeder & kind is een goede aanvulling voor iedereen die op zoek is naar balans in zijn of haar voedingspatroon!
Bestel deze vandaag nog hier