Veronique over voeding

Wecken en inmaken

Een ideale manier om voeding (fruit en groenten) voor je kindje of jezelf langdurig te bewaren (BPA-vrij en zonder invriezen,) is inmaken. Een grote motivatie van mij voor het inmaken van fruit en groenten is niet alleen dat je gebruik maakt van glazen potten, in plaats van plastic bakjes (i.v.m. weekmakers), en het feit dat je geen ijskast of vriezer nodig hebt. Dit is met name fijn wanneer je op vakantie gaat, tijdelijk zonder ijskast of vriezer zit of omdat het gewoon handig is. Ben je zwanger of net bevallen, plan een moment in je agenda en ga aan de slag met inmaken. Je zult zien hoe eenvoudig en leuk het is om gezonde fruit- of groentehappen voor je kindje te maken!

Wat heb je nodig?
Glazen potten met deksel of glazen weckpotten voorzien van rubberen rand en klemmetjes. Deze kun je kopen bij bekende winkels zoals Ikea, Hema, Xenos maar ook bij de  Boerenbond of Welkoop. Wil je deze niet kopen, spaar dan glazen potten van jam, mayonaise, mosterd, appelstroop of groenteconserven. Controleer de potten vooraf op beschadigingen en zorg dat alle deksel goed sluiten.
Verwarm een grote soepketel met water en laat het water koken. Voeg de glazen potten en deksel toe en laat alles zeker 5 minuten koken. Neem ondertussen een grote schone theedoek en leg deze op het aanrecht of tafel. Zodra de potten klaar zijn, haal deze dan met een tang of grote vork uit het water en leg deze op de theedoek met de opening naar beneden. Ook de deksel leg je met de holle kant naar beneden.

Koken, stoven, pureren en inmaken
Doe het fruit of de groenten in een soeppan en voeg een beetje water toe. Mijn advies is dat het fruit of groenten voor 1/3e deel onder water moeten staan. Voeg naar eigen inzicht smaak toe zoals kaneelpoeder, nootmuskaat of gember. Breng het fruit of groenten aan de kook en laat alles op een laag pitje zo’n 15 minuten doorkoken afhankelijk van de fruit- en groentesoort.
Zodra alles tot moes is gekookt of (beet-)gaar is, pureer je alles met behulp van een blender of passé-vitte of roerzeef tot een romige massa

Inmaken
Spoel alle potten een keer met koud water uit en lepel dan de groente- of fruitpuree in de pot.
Maak je gebruik van jampotten, doe dan de deksel op de pot en zet deze op de kop. Op deze wijze sluit je de pot lichtdicht af.koken 049
Gebruik je weckpotten vul deze dan tot onder dikke rand met fruit of groenten. Plaats daarna de rubberen rand op de glazen deksel en plaats deze samen op de pot. Breng daarna 2 inmaakklemmetjes of de universeelbeugel aan. Zodra je alle potten hebt gevuld is het belangrijk deze luchtdicht te krijgen door middel van een warmwaterbad. Er zijn in de winkel speciale inmaakketels te koop die dit proces eenvoudiger maken.
Je kunt echter ook de potten in een grote soepketel plaatsen en daarna water toevoegen zodat de potten voor 3/4e onder water staan. Let op: voeg geen ijskoud water toe aan de ketel maar gebruik handwarm water. Dit om te grote temperatuurverschillen en barsten in het glas te voorkomen. Gebruik ook een rooster voor op de bodem van de ketel zodat de potten niet direct verhit worden en plaats de potten ook niet te dicht op elkaar.
Verwarm de ketel, doe de deksel er op en breng het water aan de kook op een gemiddeld vuur. Zodra het water kookt (de beste kooktemperatuur is 100°C) zet je het vuur uit en laat je de ketel nog een half uur staan. Leg alvast een schone theedoek op het aanrecht of  keukentafel.
Haal de potten uit de ketel behulp van een tang of een speciale weck-klemtang. Plaats de potten voorzicht en 1 voor 1 op de theedoek. Laat alles rustig afkoelen en voorkom tocht of sterkte afkoeling. Verwijder daarna de klemmetjes indien gewenst.

In mijn boek Voeding voor moeder en kind vindt je meer informatie over het inmaken van babyvoeding. Waarom moeilijk doen als het heel eenvoudig kan? Het kost misschien een ochtend of middag tijd maar daarna heb je wel een fijne voorraad gezonde en overheerlijke hapjes voor je kindje en jezelf 🙂

Hier alvast een heerlijk recept voor een heerlijke fruitmoes die ook als jam op een rijstwafel of cracker kan worden gesmeerd. Pruimen zijn niet alleen gezond maar ook ideaal bij constipatie dat tijdens de zwangerschap of bij kleine kinderen kan ontstaan. Vervang de pruimen eens door gedroogde vijgen, dadels, abrikozen of vers fruit en voeg naar wat goji bessen of moerbeien toe voor een zoete smaak!

Pruimenjam

  • 250 gram gedroogde pruimen zonder pit van bijv. Horizon of eigen merk reformwinkel
  • 2 grote appels of 3 kleine appels
  • 1 klein kaneelstokje

Spoel de gedroogde pruimen goed af en laat deze kort in warm water wellen. Spoel ze nog een keer af en doe deze in een ketel.
Was daarna de appels goed af en boen deze schoon. Schil de appels en verwijder de klokhuizen. Voeg de stukken appel daarna bij de pruimen samen met het kaneelstokje.
Voeg water toe aan de pruimen en appel zodat alles voor meer als de helft onder water staat en voeg dan een extra scheut water toe.
Breng alles aan de kook en laat dit op een laag vuur ongeveer 20 minuten inkoken.
Zorg dat je ondertussen de weckpotten klaar hebt staan. Haal de ketel van het vuur, haal het kaneelstokje weg en pureer de pruimen en appels met een staafmixer of in een foodprocessor. Vul de weckpotten of jampotjes met behulp van een trechter of soeplepel en zorg dat deze luchtdicht afgesloten zijn door middel van het verwarmen van de potjes in een diepe ketel of de jampotjes omgekeerd op de deksel te plaatsen zodat de inhoud van binnen de deksel afsluit.

Ook naar de 9 Maandenbeurs volgende week: check snel de meet & greet met mij http://puurbabyplaza.nl/meet-greet-veronique-hundscheid/

 

Veel weck-plezier gewenst!
Veronique