Veronique over voeding

Zwanger tijdens de feestdagen

Deze kerstdagen zijn voor veel vrouwen een moeilijke tijd: wat mag ik nu wel eten en houdt mijn familie waar ik op bezoek ga rekening met mij en is het vlees goed doorbakken?
Mijn advies is dan ook: blijf trouw aan je eigen gevoel.

 

specialeconsulten1
Sommige voedingsproducten kunnen jou tijdens de zwangerschap flink tegenstaan. Geef toe aan dit gevoel en dwing je niet tot het eten van iets dat niet smaakt of voor nare oprispingen zorgt. Verder is de 80/20 regel een ideale manier om de feestdagen door te komen zwanger of net bevallen, dat maakt niet uit:
neem dagelijks 80% gezonde, onbewerkte en liefst biologische producten en beperk de bewerkte en minder gezonde producten tot 20% van je dagelijkse voeding. Denk bij deze laatste groep aan voorverpakt vlees, kant-en-klaar producten, chocolade, oliebollen, vette kazen, saucijzenbroodje, koffie, gebak enz.
Ben je echter een enthousiaste keukenprinses, dan zijn er legio mogelijkheden om heerlijke seizoensgerechten te maken en gebruik te  maken van “gezonde” producten. Enkele voorbeelden van “gezonde” alternatieven zijn o.a.:

  • Speltmeel, havermeel, volkoren tarwemeel, quinoameel, boekweitmeel
  • Reformboter of biologische roomboter
  • Kokosolie
  • Biologische honing, rijststroop, dadelstroop, agavesiroop, ahornsiroop
  • Kokospalmsuiker, kokosbloesemsuiker

 

IMG_3532

 

Deze producten zijn gezonde alternatieven waar je ongelooflijk veel gerechten mee kunt bereiden die heerlijk smaken. Door deze gezonde varianten te gebruiken lever je qua smaak absoluut niet in en ga je er qua gezondheid op vooruit.
Wanneer je lekker thuis blijft en kookt voor je lief en misschien de hele familie of vriendenclub, ook dan is dit een geweldig moment om te experimenteren met heerlijke en über gezonde maaltijden. Neem de tijd, zet een heerlijk muziekje op en ga aan de slag in de keuken.
Vegetarische, veganistische of Oosterse maaltijden die perfect passen binnen een gezonde levensstijl en nog eens heerlijk smaken. Geen aperitiefje met alcohol, maak dan een ‘smuice’: een combinatie van smoothie en juice op basis van groente en fruit.
Geen rauwe vis bij het voorgerecht, maak een komkommercarpaccio en versier deze met zongedroogde tomaatjes, kleine stukjes radijs en wortelrasp besprenkelt met appelazijn en extra vierge olijfolie.
Geen idee voor bijgerechten? Denk dan eens aan heerlijke amandel-kikkererwtenburgertjes, home made pesto zonder kaas, lijnzaadcrackertjes met Himalayazout, kleine pizzaatjes van havermeel, gevulde tomaten uit de oven met of zonder kaas…..

De mogelijkheden zijn enorm!